Как Европа се справя с проблема с нелегалния хазарт? Темата е обширна и със сигурност проблемът е многопластов, свързан с големи предизвикателства, като особено важно е да се диференцира ясно какво е легален и нелегален хазарт.
Този материал проследява как нерегулираният сегмент от игралната индустрия се превръща в сериозен проблем на европейско ниво и кои фактори благоприятстват неговото развитие.
В търсене на разрешение на казуса все по-ясно се очертават няколко основни фактора за разрастването на дела на нелегалния хазарт. Според експерти това са несъразмерно високите данъци и такси за операторите, както и държавните монополи. Такива има в Полша, Австрия, Норвегия и др. Там се предлага ограничен избор от съдържание или по-малко атрактивни условия, което кара част от потребителите да търсят нелегални алтернативи.
Лесният достъп до нелегални онлайн платформи, които не се регулират в съответните държави, както и по-добрите бонуси и условия, предлагани от нелицензираните оператори, допълнително привличат потребители.
В България неведнъж се подчертава нуждата от балансиран подход към проблема, тъй като всяко следващо предложение за увеличаване на такси и данъци крие сериозен риск от увеличаване на дела на нелегалния хазарт. Подобни прогнози са съвсем реалистични с оглед на факта, че нерегламентираният сектор, от една страна, и монополизирането на пазара и високите данъци и такси, от друга, са взаимносвързани и това личи най-вече от опита на други държави като Швеция, Полша, Норвегия.
В Полша държавната компания Totalizator Sportowy управлява Total Casino, което е единственото законно онлайн казино в страната. Нелегалният онлайн хазарт там процъфтява и според проучване на CDC News през 2023 г. нелегалният онлайн казино пазар е генерирал около 26 млрд. полски злоти оборот и над 1 млрд. злоти приходи. Според полското специализирано финансово издание inwestycje.pl за същата година държавата е изгубила от нелегалния хазарт приходи в хазната в размер на близо 519 млн. злоти.
Що се отнася до Австрия, то тя изостава значително от съвременните европейски стандарти по отношение на регулациите в сферата на хазарта заради действащия монопол в страната. Експерти посочват, че той активно подкопава защитата на потребителите, регулаторния контрол и генерирането на данъци от игралната индустрия. Оказва се, че монополът е и фактор за процъфтяването на нелегалния хазарт, като според някои изчисления делът му достига 70 %.
Само преди дни стана ясно, че Норвегия може да последва примера на други скандинавски държави и да прекрати държавния монопол върху хазартния сектор. Депутатът Таге Петерсен от консервативната партия Høyre заяви, че тази стъпка ще бъде от съществено значение за подобряване на защитата на потребителите и насочването им към лицензирани платформи, които следват високи стандарти за отговорна игра. Той посочи, че близо 50% от онлайн залозите в Норвегия се извършват чрез нерегулирани оператори.
„В Норвегия можем да създадем най-добрия модел, като се поучим от Дания, Швеция и Финландия. В нито една от тези страни не се обсъжда връщане към монополен модел“, коментира Петерсен.
В Швеция се обсъжда частична приватизация на бившия държавен хазартен монопол Svenska Spel, което също отразява нарастващата тенденция към установяване на регулиран конкурентен пазар, който елиминира въздействието на нелегалните сайтове, процъфтяващи заради липсата на регулирана конкурентна среда.
Финландия също е в процес на разработване на лицензионен режим за онлайн хазарт. Държавният оператор Veikkaus ще бъде разделен на две структури – едната ще запази монопола върху лотариите и наземните игрални зали, а другата ще оперира в онлайн сегмента на пазара.
За огромния проблем, в който се превръща казусът с нелегалният хазарт, свидетелстват усилията на ротационния председател на Европейския съюз Полша, която настоява за създаване на работна група към Европейската комисия, която да се бори с проблема по-ефективно, тъй като на него се гледа вече като на сериозна заплаха за европейската икономика.
Експерти посочват, че за ефективна борба с нелегалния хазарт е необходим балансиран подход, който включва разумно регулиране, справедливи данъчни ставки и международно сътрудничество. Само подобни мерки ще способстват за намиране на решение, чрез което да се осигури защита на потребителите от една страна, и ефективна защита срещу нелегалните оператори, които нанасят вреди на държавата, на потребителите и на бизнеса, от друга.
Източник: Blitz.bg